Platform voor de tuin- en groenprofessional
Bij Frisian Motors gaan innovatie en klantspecifieke vervoersoplossingen hand in hand.
De FM-100 4×4 Transporter is het nieuwste en zwaarste model van Frisian Motors.

Bij Frisian Motors gaan innovatie en klantspecifieke vervoersoplossingen hand in hand.

Zowel in de particuliere als de zakelijke markt ziet men steeds meer elektrisch aangedreven voertuigen. De elektrificatie is niet meer te stoppen en Theo de Jong, directeur bij Frisian Motors, weet als geen ander te beschrijven wat er voor nodig is om een innovatief, milieuvriendelijk en kwalitatief goed transportvoertuig te ontwikkelen en te vermarkten. Hij is al meer dan 10 jaar één van de drijvende krachten van het bedrijf en we mochten een dagje over zijn schouder meekijken.

Trots straalt ervan af als De Jong ons een korte rondleiding door zijn bedrijf geeft: “Weet u wat me erg trots maakt? Dat we hier in Friesland onze elektrische voertuigen volledig zelf ontwikkelen en produceren. Uiteraard kopen we onderdelen en modules in, maar die worden hier samengebouwd tot een werkend geheel. Het kan dus gewoon: Nederland als productieland. Als je maar slim werkt en vooruitstrevend bent in je producten en diensten. Pionieren zit in ons bloed”.

Er kan zelfs een driepunts hefinrichting toegepast worden.

Groensector loopt voorop

De groensector is een belangrijke markt voor Frisian Motors. Die weg is geplaveid door de omschakeling van benzine of 220V naar accu-gereedschappen. De grote merken hebben allemaal al geruime tijd een breed en diep assortiment bosmaaiers, heggenscharen, maaimachines en zelfs kettingzagen op accu. Hoveniers en andere groen-professionals zijn daardoor al geruime tijd bekend met de mogelijkheden en voordelen van accu’s. Daardoor stond deze sector al snel open voor de robuuste en functionele voertuigen uit Friesland. We hebben het hier natuurlijk niet over Picnic-achtige bestelbusjes. Nee hoor! Frisian Motors onderscheidt zich in de markt doordat zij het segment bedienen tussen golfkar en volwaardige elektrische auto. Hun voertuigen zijn echt geschikt voor het terrein en zijn daardoor erg breed inzetbaar. Doordat de Leffert FM-transporters erg breed inzetbaar zijn, wordt de investering in zo’n elektrisch vervoermiddel snel terugverdiend. De operationele kosten zijn namelijk relatief laag. Je ‘tankt’ ze vol voor circa 3 euro.

Een FM-90 met aanhanger.

Off-road rijden

In de groenvoorziening, landschaps- en bosbeheer en bij waterschappen is de Leffert FM-90 4WD erg populair. Dit 100% elektrisch voertuig maakt gebruik van de nieuwste accutechnologie en kan worden uitgerust met allerlei werktuigen tot 1000kg. Tel daar een de grote laadbak, de 4-wiel aandrijving met lage gearing-stand voor extreem sterke tractie, de stuurbekrachtiging en de onafhankelijke vering en remschijven bij op, en het plaatje is compleet: de FM90 legt de lat erg hoog. De voertuigen hebben een actieradius van ca. 60 kilometer en je kunt er tot 45 km per uur mee rijden. De FM-90 heeft een verzwaard chassis. Dat schept mogelijkheden om -zowel voor als achter- extra werktuigen aan te bouwen. denk daarbij aan montage van schuifbordjes, rolvegers, manegevlakkers, veldspuiten, en maaidekjes. Zelfs complete driepunts hefrichtingen behoren tot de mogelijkheden. Uiteraard kunnen ook aanhangers getrokken worden.

Door werktuigen te koppelen is de FM-90 zeer breed in zetbaar.

Toekomstbeeld

Met de komst van de FM-100 4×4 Transporter, de grote broer van de toch al grote FM-90, toont Frisian Motors aan dat men flink aan de weg blijft timmeren. Theo de Jong schetst ons zijn rooskleurig toekomstbeeld: “De elektrificatie zal door technologische ontwikkelingen steeds verder gaan. Onze accu’s worden continu efficiënter en beschikken elk jaar over een steeds grotere capaciteit. Daardoor zijn onze voertuigen voortaan ook bij hele grote landschapsbeheer-projecten prima inzetbaar. De markt voor elektrisch vervoer groeit in zijn algemeenheid, en in het bijzonder in het groene segment. Wij kunnen daar prima op inspelen. En ook op geografisch gebied zijn we ambitieus. We exporteren al naar Duitsland en België en daar komen binnenkort de Scandinavische landen bij. Door deze schaalvergroting kunnen we in Nederland de elektrische voertuigen blijven ontwikkelen en bouwen waar groenprofessionals behoefte aan hebben.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details