- Algemeen
- Openbaar groen
- Machines & Materieel
- Tuinaanleg & Onderhoud
- Digitalisering & Software
- Sportvelden
Elektrisch is niet meer uit het straatbeeld weg te denken en nu emissievrij de norm wordt, stijgt ook de vraag naar veelzijdige en krachtige elektrische voertuigen voor professioneel gebruik. En of het nou gaat om parken, ruw terrein of zwaar werk op industrieterreinen: overal zien we de herkenbare neus van Alkè transportvoertuigen. Wat maakt dit Italiaanse merk zo gewild?
Van Dyck Marcel Belgium biedt een uitgebreid gamma voor zowel de particuliere als de professionele gebruiker en is exclusief importeur en dealer van Alkè voor de Benelux. “Alkè combineert kracht, betrouwbaarheid en veelzijdigheid zoals geen ander dat kan”, vertelt Marc Kipperman.
De transporters zijn ontworpen voor professioneel gebruik onder de meest veeleisende en moeilijke omstandigheden. Inmiddels rijden de in Italië gefabriceerde voertuigen in meer dan 40 landen wereldwijd en worden ze ingezet voor transport, logistiek, reiniging en andere multifunctionele operaties. Van stedelijk gebied tot natuurterreinen, met de juiste banden komt zelfs off-road of rijden over ijs binnen bereik. Ze zijn ideaal voor gesloten ruimtes en gebieden met strenge milieu-eisen en op Europees niveau goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg (N1).
De prestaties beginnen bij de krachtigste accu’s in de sector, die de 48V AC inductiemotor aandrijven en dankzij een motorremsysteem met energieterugwinning extra lang meegaan. Met een laadgewicht van 1630 kg, een trekgewicht van maar liefst 4500 kg en een actieradius tot 200 km zijn het veelzijdige krachtpatsers. “Ze kunnen hellingen tot 35% aan en zijn ook nog eens bijzonder voordelig in het gebruik”, aldus Kipperman. “Het volledig opladen van een accuset kost een paar euro en onderhoud is nauwelijks nodig.”
Maar wat Alkè volgens Kipperman echt bijzonder maakt, is de ongelofelijke diversiteit aan opbouwsystemen en configuraties en dat alles volledig gehomologeerd door Alkè. “Voor welke toepassingen een Alkè geschikt is? Dat zijn er honderden, ik zou niet weten waarvoor niet. Of het nu gaat om vervoer voor toeristen of extra zware voertuigen voor de industrie, er is altijd een passende configuratie. Het is zelfs mogelijk om vier zitplaatsen te realiseren, om zowel personen als materieel gelijktijdig te vervoeren. Ik denk dat we in de toekomst alleen maar meer Alkè gaan zien.”