Platform voor de tuin- en groenprofessional
Bouwen binnen grachtengordel is een uitdaging
Zo zal de Wandeltuin eruit gaan zien (artist impression van Mecanoo).

Bouwen binnen grachtengordel is een uitdaging

‘Aanleg daktuinen DNB uniek project’

“Dit is een uniek project”, vertelt Roeland Pullen, adviseur dak- en gevelgroen bij idverde NL. Op vier niveaus komen er daktuinen en dakgroen op het hoofdkantoor van DNB. idverde NL is bij het project betrokken als adviseur en uitvoerder.

Finetunen

“Wij hebben het basisbestek en tekenwerk technisch verdiepend uitgewerkt”, licht Pullen toe. “Daarbij hebben we het originele plan gefinetuned wat betreft technische details, inrichtingselementen en beplanting, en meegedacht over hoe je het project binnen de kaders financieel en technisch kan optimaliseren. Daarbij gaat het uiteraard ook over de praktische uitvoerbaarheid, de kwaliteit op de langere termijn en het vergemakkelijken van het toekomstig onderhoud.”

Aanleg van de Wandeltuin op het dak van de derde verdieping.

Daktuinen

“Als je daktuinen aanlegt op een bestaand gebouw, moet je rekening houden met onder meer de draagconstructie, gevelaansluitingen, dakopstanden, waterafvoer en nieuwe of bestaande dakelementen”, vertelt Pullen. “Bij de daktuin  met bomen op de begane grond bleek bijvoorbeeld dat het desbetreffende kelderdak minder draagkrachtig was dan gedacht. Hoe kan je dezelfde uitstraling realiseren met minder gewicht? Daar hebben wij veel ervaring in. In nauwe samenwerking komen we telkens tot mooie oplossingen. Ook met de aannemer en dakdekker hadden we veel afstemming. Dat is bij daktuinen van groot belang met het oog op de  waterdichting en waterafvoer.”

Binnenstad

idverde NL voert de werkzaamheden uit binnen de Amsterdamse grachtengordel. “Dat maakt het transport uitdagend, want binnen de grachtengordel mag geen zwaar vrachtverkeer rijden”, zegt Pullen. “Daarom maken we gebruik van een hub buiten de stad, vanwaar we met kleinere vrachtwagens het materiaal verder transporteren. Ook het verticale transport met kranen bij het pand is passen en meten. Het substraat voor de daktuinen blazen we bij sommige dakdelen met lange slangen vanaf een silowagen het dak op.”

Bijzondere ervaring

“Dit project is op alle mogelijke manieren uniek”, besluit Pullen. “De omvang, het feit dat het een bestaand en iconisch gebouw is,  de locatie in hartje Amsterdam met de bijbehorende uitdagingen van bereikbaarheid en logistiek, en de meerdere niveaus van de daktuinen. Vanaf de hoogste daktuin, op 65 meter hoogte, kijk je uit over de hele stad. Het is een bijzondere ervaring om daar een daktuin te mogen realiseren en om samen met DNB te werken aan groenere oplossingen op hun gebouw.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?