- Algemeen
- Openbaar groen
- Machines & Materieel
- Tuinaanleg & Onderhoud
- Digitalisering & Software
- Sportvelden
Heel veel gemeenten en andere opdrachtgevers in de buitenruimte vragen hele specifieke dingen van ons groenbedrijven. Opdrachten beslaan vaak niet langer dan een periode van vier of vijf jaar en in die opdrachten staat dan precies omschreven welke beplanting wij moeten aanleggen of hoe vaak we per jaar op welk niveau het gras moeten maaien. Volgens mij kan dat anders, beter.
Met de huidige, afgekaderde contracten in het groenonderhoud denken opdrachtgevers namelijk dat ze alles beter onder controle kunnen houden en meer grip op beheer en onderhoud kunnen houden. Het tegenovergestelde is volgens mij waar.
Want een groenaannemer die maar vijf jaar verantwoordelijk is voor een boom of struik, zal daar hoogstwaarschijnlijk minder goed voor zorgen dan voor diezelfde boom of struik waar hij 20 jaar de zorg voor draagt. Een boom planten is niet zo moeiljk, maar voor een monumentale boom zijn de eerste tien jaar essentieel.
En hoewel er nu wel kennis, expertise en ervaring van ons gevraagd wordt, wordt daar vervolgens bijna niets mee gedaan.
Waar ik voor pleit is dat opdrachtgevers het aandurven om ons veel meer verantwoordelijkheid te geven. En dat betekent dat opdrachtgevers iets anders aan ons moeten vragen.
Niet meer een strak gemaaid of juist een bloemenrijk gazon, maar bijvoorbeeld meer biodiversiteit. Of een schaduwrijk park. Of een groen bedrijventerrein met voldoende mogelijkheden voor waterretentie. Wij – op onze beurt – weten namelijk heel goed hoe wij die doelen – biodiversiteit, schaduw, waterretentie – kunnen bewerkstelligen en wat daarvoor nodig is. Net zoals Philips op Schiphol tegenwoordig geen lampen of armaturen meer levert, maar verlichting.
En als wij zelf niet precies weten hoe we de gevraagde doelen moeten halen, weten we prima wie we moeten inhuren om die kennis wel in huis te halen. In de huidige situatie is dat lastiger omdat we liever geen andere partij over onze schouder laten meekijken. Maar als een opdrachtgever kiest voor een bouwteamconstructie en alleen maar aangeeft wat de doelen zijn die hij wil bereiken binnen een bepaalde periode en wat zijn budget is, dan krijg je vanuit de markt de beste oplossing. Wij als groenaannemers leveren dan niet langer alleen het middel, maar zijn verantwoordelijk voor het doel.
In het vorige nummer van Greenpro schreef een oud-klasgenoot van mij op deze plek over Chat GPT – kunstmatige intelligentie. Zo’n chatbot kun je een hele duidelijke vraag stellen met zoveel mogelijk ruimte voor een innovatief antwoord. Dat zou toch ook met onze buitenruimte kunnen?
Stel de markt een vraag op dezelfde manier zoals je het aan Chat GPT zou vragen. Dan krijg je denk ik hele leuke opdrachten en nog leukere antwoorden.
Neem nu een maaibestek: dat behelst op dit moment niet meer dan het aantal hectares met een dubbeltjesprijs erachter. En de goedkoopste aanbieder wint.
Maar wat nu als een opdrachtgever aan marktpartijen zou vragen hoe zij een zo biodivers mogelijk park zouden beheren waarin alleen maar elektrisch gemaaid mag worden en waar de biodiversiteit in een aantal jaar met 30 procent toeneemt? Dan krijg je volgens mij veel betere oplossingen.