- Algemeen
- Openbaar groen
- Machines & Materieel
- Tuinaanleg & Onderhoud
- Digitalisering & Software
- Sportvelden
Contracten worden groter, processen complexer. Werkwijze(R) geeft grip op werkzaamheden in de buitenruimte: van hovenier tot overheden. Hoe? Via een digitaal kaartplatform dat inzicht biedt aan alle partijen.
Werkwijze(R) verbindt de aansturing, opdrachtgever en de uitvoering én brengt de computer naar buiten. Het digitale platform is ontstaan vanuit aanbestedingsvragen, vertelt mede-oprichter en mede-eigenaar Pieter Verloop. “Toezichthouders en directie hebben soms te weinig grip op de werkzaamheden. Maar we zagen ook dat er vaak onduidelijkheden waren vanuit het werkveld en dat zowel grote als kleinere bedrijven graag georganiseerder werken.” In 2018 werd het digitale platform Werkwijze(R) gelanceerd. Of het werkt? In drie jaar tijd bespaart het platform tijd en frustratie bij klanten van Delfzijl tot Maastricht. En daar zit nog flink wat groeiruimte in.
Werkwijze(R) is een digitaal kaartplatform gebaseerd op GIS, een geografisch informatiesysteem. Het platform levert alle benodigde informatie voor opdrachtgever en opdrachtnemer. “Het werkt met een basiskaart. Daaroverheen leveren wij verschillende functionaliteiten, toegespitst op de behoeften van de opdrachtgever. Denk bijvoorbeeld aan het digitaliseren van werktekeningen, of verschillende bouwblokken waarmee specifiek werk geregeld kan worden.” Zo ontstaat een breed inzetbaar platform voor de vele partijen die actief zijn het buitenbeheer.
Om uitvoering te vergemakkelijken en de juiste veldinformatie te ontsluiten naar opdrachtgever en management is de Werkwijze(R)-applicatie ontwikkeld. Groenprofessionals zien op hun tablet of telefoon per project de juiste kaart. Voor de opdrachtgever en aansturing op kantoor zijn alle werkzaamheden inzichtelijk via een dashboard. Zo hebben medewerkers inzicht in de tekeningen en kunnen zij precies aangeven wat er is gedaan. De opdrachtgever kan waar nodig aansturen. Werkzaamheden worden transparanter en het is direct inzichtelijk waarom een project wel of niet tijdig voltooid wordt. Er kan dus ook makkelijker opgeschaald worden. “Het systeem bespaart enorm veel tijd”, zegt Verloop. “Een klant die zich toelegt op onkruidbestrijding op verharding moest elke avond kaarten maken en gebieden arceren. Die klant heeft nu in de avonduren de handen vrij.”
Verloop ziet voorlopig nog geen einde aan de groei van het succes en streeft ernaar dat over 5 jaar alle uitvoeringsorganisaties van aannemer tot overheidsdienst Werkwijze(R) kennen, of liever nog, ermee werken. “We blijven kijken hoe we het systeem kunnen verbeteren. Natuurlijk hebben we concurrenten, maar ons integrale systeem biedt het meest complete pakket.”