- Algemeen
- Openbaar groen
- Machines & Materieel
- Tuinaanleg & Onderhoud
- Digitalisering & Software
- Sportvelden
Een stand op een beurs vraagt flink wat organisatie. Als de exposant dat allemaal zelf moet doen, kan dat kostbare tijd kosten die je liever gebruikt voor het uitwisselen van informatie en het maken van waardevolle connecties. Met het digitale platform van Easyfairs krijgen exposanten op de Groene Sector Vakbeurs de boost die ze nodig hebben voor een succesvolle beurs. Sanne de Vries is bij Easyfairs verantwoordelijk voor het optimaal inrichten van de beursvloer. Zij vertelt over het platform.
“Als integraal onderdeel van de beursdeelname krijgen exposanten een marketingpakket. Daarmee kunnen ze hun zichtbaarheid verbeteren, innovaties toelichten, relaties uitnodigen en op allerlei manieren papierloos informatie uitwisselen”, licht Sanne toe. “Dat geeft exposanten de middelen en mogelijkheden om voor, tijdens en na de beurs toe te werken naar een succesvolle ervaring.”
Volgens Sanne heeft iedere sector zijn eigen bijzondere elementen. Zo ook de groene sector, die nogal wat verandering heeft ondergaan de afgelopen jaren vanwege Covid-19. “Toen mensen een paar jaar geleden lang thuiszaten, hielden ze veel budget over voor hun huis en tuin, hierdoor ontstond er ontzettend veel werk. Ook schoten bedrijven uit de grond als paddenstoelen, maar nu is dat budget op en moet de hovenier anders te werk gaan om de opdrachten binnen te krijgen.”
Sanne vervolgt: “Dat betekent dat exposanten ook de beurs op een andere manier moeten insteken. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan onze hoofdthema’s tuininrichting, levend groen en duurzaamheid. Een nieuw element voor dit jaar is het duurzaamheidspark. Daar krijgen exposanten de mogelijkheid om duurzame producten te tonen.”
“Ook hebben we het nieuwe onderdeel Tunnel van de Toekomst toegevoegd om bezoekers een stem te geven in de Innovatie Awards. Voorheen gebeurde dat uitsluitend door een onafhankelijke vakjury. In de Tunnel van de Toekomst krijgen bezoekers informatie over innovaties waarop zij kunnen stemmen. De top vijf wordt bepaald door de jury, maar de stemmen van de bezoekers worden meegenomen om per categorie de top drie en de winnaar te kiezen.”
Sanne legt uit hoe het platform van Easyfairs exposanten duidelijkheid geeft. “Als je het goed inzet, heb je een fantastische tool om te zien wat je beursdeelname je precies oplevert. Vroeger ging alles met papier. Aantekeningen blijken dan onleesbaar of je raakt ze kwijt. Bovendien kost het heel veel tijd om dat allemaal in je systemen te zetten. Met het marketingpakket maken we dat hele proces een stuk sneller en overzichtelijker.”
Bij het platform hoort ook een smart reader voor bij de stands van de exposanten. “Bezoekers krijgen een pas met een NFC-chip die ze langs die reader kunnen halen voor informatie. Aan het einde van de beursdag krijgt de bezoeker via de mail een overzicht van alle stands die hij heeft gescand, en exposanten krijgen beter inzicht in de bezoekers van hun stand. Het is een supermooi platform om kennis over te brengen.”
Maar Easyfairs ondersteunt ook in de vervolgstap. “Heeft de exposant een goed gesprek gehad? Dan bieden we hen met Visit Connect de mogelijkheid om met hun eigen telefoon een bezoekerspas te scannen en zo leads te kwalificeren. Al deze hulpmiddelen maken uiteindelijk inzichtelijk wie je hebt gesproken, welke acties daaruit voorkomen en wat het uiteindelijk heeft opgeleverd. Zo kun je efficiënt in beeld brengen wat de beurs voor je bedrijf heeft betekend.”