- Algemeen
- Openbaar groen
- Machines & Materieel
- Tuinaanleg & Onderhoud
- Digitalisering & Software
- Sportvelden
De markt voor elektrisch aangedreven voertuigen is een sterke groeimarkt. Frisian Motors neemt hierin een unieke plaats in. Als Nederlandse fabrikant voor ‘slim elektrisch rijden’ hebben ze niet alleen een focus op all terrain, ze bieden ook allerlei maatwerkoplossingen voor klanten in de groensector. En dat helpt hun relaties om bijvoorbeeld aanbestedingen te winnen. Wat maakt deze Friese producent zo bijzonder? We vragen het aan Stefan Stokebrook, actief in verkoop en marketing bij Frisian Motors.
Stokebrook ontvangt ons enthousiast in de fabriek gevestigd in Bakkeveen, provincie Friesland. Nadat we een lekkere kop koffie genuttigd hebben, beginnen we aan met de rondleiding en steekt hij van wal: “Sinds 2010 fabriceren we hier al elektrische voertuigen. Dat doen we onder de merknaam Frisian Motors en we hebben al meer dan 800 voertuigen afgeleverd. Bij de oprichting van ons bedrijf realiseerden we ons dat elektrisch vervoer de toekomst had. Al vrij snel zijn we gaan specialiseren richting modellen geschikt voor onverharde wegen, terreingebruik en bospaden. Perfect voor de groene sector dus. De basis van ons assortiment wordt gevormd door zo’n zeven verschillende versies die klantspecifiek aangepast kunnen worden. Met de filosofie dat klanten hun eisen en wensen, daar waar het technisch en qua regelgeving mogelijk is, vervuld moeten krijgen, zien we mogelijkheden om ons verder te onderscheiden en te ontwikkelen.”
Bij openbare aanbestedingen van gemeenten en andere overheidsinstellingen wordt steeds vaker de eis voor elektrisch vervoer opgevoerd. Daar komt de laatste tijd ook de vereiste bij om met elektrische bosmaaiers, heggenscharen, kettingzagen en maaimachines te werken. En zie dan maar een team van mensen de hele dag in het veld te voorzien van volle accu’s om met deze machines te werken. Een bedrijf in de groene sector kwam met dit probleem bij Frisian Motors en zij hebben daarom een vijftal voertuigen gebouwd die zowel elektrisch vervoer verzorgen, als ook het opladen van de lege accu’s van de tuinmachines. Men heeft een Leffert FM-80 Cargo lithium aangepast met extra grote 72 volt accu’s en een tweede omvormer. Hiermee wordt het team ter plaatse voorzien van de mogelijkheid om de accu’s van hun machines op te laden. Natuurlijk is het niet alleen de hardware die moet worden aangepast, ook softwarematig moet een en ander geregeld worden. Denk alleen maar aan de veiligheidsvoorziening dat het team ook nog de reis huiswaarts moet kunnen maken met hun Leffert. Dit zijn o zo belangrijke details. Mede dankzij deze maatwerkoplossing werd deze eindklant de aanbesteding gegund.
Als de gebruikers van elektrisch aangedreven voertuigen veel moeten in- en uitstappen, dan is een bankje wel zo handig vergeleken met stoelen (waaronder de bestuurdersstoel). Dat lijkt simpel: stoelen eruit, bankje erin. Maar vergeet niet dat de ruimte binnen zo’n voertuig al bijna helemaal benut wordt. En toch draaien ze bij Frisian Motors voor deze aanpassing hun hand niet meer om. Ze ontwikkelden op deze marktvraag een oplossing waarbij de controller en de lader van de Leffert FM-55 op een andere plek gemonteerd werden. De vraag naar dit verrassend simpele maar doeltreffende maatwerk bleek groot waardoor het nu als standaard optie wordt aangeboden.