- Algemeen
- Openbaar groen
- Machines & Materieel
- Tuinaanleg & Onderhoud
- Digitalisering & Software
- Sportvelden
Nadat hij eind jaren ’70 de opleiding Middelbare Tuinbouwschool succesvol afrondde, begon Jan den Boer met een baan bij de gemeente Rotterdam. Na tien jaar voelde hij zijn ondernemersdrift toenemen, maar besloot eerst nog in loondienst te werken bij twee bedrijven. In 1996 ging het roer om en begon Den Boer zelfstandig.
Het bleek de start van een succesvolle onderneming in de groenvoorziening in Krimpen aan den IJssel. Den Boer: “Ik begon vanuit huis en had me voorgenomen om elk jaar met één medewerker in dienst te groeien. Toen ik na acht jaar ook daadwerkelijk acht mensen op de loonlijst had staan, besefte ik dat ik op een omslagpunt stond wilde ik ook grotere overheidsprojecten aannemen. In 2004 kwam ik contact met het bedrijf Kruijswijk CTO uit Krimpenerwaard, gespecialiseerd in boomverzorging en met eveneens acht werknemers in dienst. In 2005 was de samenwerking een feit; een bedrijf in boom- en groenvoorziening. De groei zette door en in 2007 namen we Speelwacht Nederland over. Zij inspecteerden speeltoestellen. Een verrijking: een totaalpakket van bomen, groen en spelen.”
De samenvoeging heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. “Bij grote opdrachtgevers, waaronder de gemeenten Rotterdam en Krimpen aan de IJssel, mochten we aan de slag: van het totale groenonderhoud, waaronder van scholen en bejaardentehuizen, tot het rooien van grote bospercelen. Vandaag de dag komt 95% van ons werk van de overheid.”
Den Boer (61) beleeft hierbij nog steeds enerverende momenten. “Bij een nieuwe aanbesteding blijft het spannend of we het werk winnen. Ik voel daarbij niet alleen het belang van ons bedrijf, maar ook de verantwoordelijkheid voor mijn medewerkers en hun gezinnen. We hebben inmiddels 55 mensen in dienst en in de zomermaanden vullen we dat met uitzendkrachten en zzp’ers aan tot 100.”
“Soepel inspelen op de vraag van opdrachtgevers, het aanpassen van de planning door weersinvloeden of het schuiven van medewerkers als gevolg van de coronapandemie, we lossen het zoveel mogelijk eerst zelf op. Ook het maandelijks bijscholen en op de hoogte houden van onze medewerkers over bomen, struiken, flora en fauna zit in het takenpakket. We hebben samen een flexibel bedrijf opgebouwd, dat ontzorgt en vakmanschap levert. Mijn rol is het verwerven van opdrachten, zoals inschrijven op nieuw werk en het opbouwen en onderhouden van ons netwerk.”
In de ontwikkeling van bomen en groenvoorziening is volgens Den Boer de afgelopen 25 jaar veel veranderd. “We zijn heus niet de grootste speler, maar bij de aanbesteding van het bomenperceel in de gemeente Rotterdam beschreven we wel het best gewaardeerde plan, waarin duurzaamheid en circulariteit de boventoon voerden. We schreven over onze visie als het gaat om het gebruik van elektrische voertuigen of het verwaarden van reststromen. Hoe wij zorgen dat gekapt hout een nieuwe functie krijgt, zoals een tafel of parkbank. Hoe wij regelen dat boomsnippers, bladeren van bomen en schoffelvuil als compost wordt teruggegeven aan Rotterdam. Geheel volgens onze eigen visie: alles uit de stad komt ook weer in de stad.”