Platform voor de tuin- en groenprofessional
‘De elektrificering van tuinmachines is in volle gang’
De Del Morino Rino.

‘De elektrificering van tuinmachines is in volle gang’

Zes tot acht uur achter elkaar maaien

Het familiebedrijf Lozeman, waar nu de derde generatie aan het roer staat, is volop bezig met de elektrificatie van tuin- en parkmachines. Bedrijfsleider Louis Maassen vertelt over de nieuwe elektrische frontmaaier van het bedrijf.

Maassen werkt op de vestiging in Smilde. Hij is sinds 1990 betrokken bij het bedrijf en heeft het in die jaren zien groeien. “We zijn nu actief in Nederland, België en Noord- en Midden-Duitsland en importeren meerdere soorten maaimachines voor onze klanten. Dat zijn machines met of zonder grasopvang, afhankelijk van de wens van de klant. We leveren ze met diesel- en benzinemotoren, en nu ook elektrisch.”

De GSR+Electric.

Praktische vraagstukken

Lozeman importeert sinds 1991 onder andere de professionele frontmaaiers van Gianni Ferrari, en Maassen is daar sinds het begin bij betrokken. “Dat is ook waarom onze klanten ons zo waarderen. We kennen de producten die we verkopen heel goed, omdat we al zo lang met deze machines werken. Zo creëer je heel veel knowhow binnen je bedrijf. De dealers waarmee we samenwerken, drijven handel in hun eigen regio. Wij zitten daar dicht bovenop, en zo doen we ook ervaring op in de praktijk.”

Volgens Maassen leidt dat uiteindelijk tot een kennisniveau waar de klanten ook weer baat bij hebben. “Als onze dealers het even niet meer weten, helpen wij met onze inzichten. Voor ons is meehelpen ook goed, want zo blijven we op de hoogte van de ontwikkelingen in de markt.” 

Het pand van Lozeman Import.

Bij een klantvraag over een specifiek gedeelte land om te maaien, weten de mensen van Lozeman precies welke vragen ze moeten stellen. “Zijn er hellingen op het terrein? Is het oneven? Moet de maaier rekening houden met geluid? Daar houden we allemaal rekening mee.” 

De stap naar elektrisch

De groene branche is steeds meer bezig met verduurzaming en elektrificering. Zo ook Lozeman, legt Maassen uit. “We hebben in 2014 onze eerste elektrische machine getest, en deze in 2019 voor het eerst geleverd. In 2020 hebben we de laatste puntjes op de i gezet, en nu is deze elektrische frontmaaier klaar om verkocht te worden.”

Dat de machine opnieuw getest werd is geen toeval, vertelt Maassen. “Maaien in Nederland is heel lastig. We hebben hier te maken met natte omstandigheden en veel gras per vierkante meter. Daarnaast zitten er veel suikers in ons gras, die vrijkomen tijdens het maaien. Dat maakt de maai-omstandigheden zwaar. Door onze machine in Nederland te testen, is deze klaar voor werk in heel Europa. Gras in Frankrijk en Spanje is veel harder en minder dicht, en maait dus veel makkelijker.”

De elektrische frontmaaier is eenvoudig te onderhouden.

De nieuwe frontmaaier is volledig elektrisch, en ook geschikt voor professionele bedrijven. “Geen flauwe accu van drie kwartier, maar gewoon zes tot acht uur achter elkaar maaien. Die capaciteit was voor ons heel belangrijk, net zoals het geluidsniveau. Met 50dba is de machine erg stil.” 

Ook qua technische ontwikkeling heeft Gianni Ferrari niet stil gezeten. “De machine heeft geen bewegende onderdelen: de energie gaat rechtstreeks van de accu naar de elektromotor. En omhoog klappen voor onderhoud of schoonmaak is heel eenvoudig.”

Bij de ontwikkeling van de machine is ook rekening gehouden met de eindgebruiker. “De machine is zuinig genoeg voor de Milieu Investering Aftrek (MIA) en Willekeurige Afschrijvingsregeling (FAMIL). Dat scheelt met afschrijven. Het mag in één keer, als je een goed jaar draait. Maar uitsmeren over meerdere jaren is ook gewoon een optie. We blijven meedenken met onze klanten, om verduurzaming zo eenvoudig mogelijk te maken!”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details