Platform voor de tuin- en groenprofessional
Elektrische kruiwagen scheelt zowel tijd als spierkracht

Elektrische kruiwagen scheelt zowel tijd als spierkracht

De kruiwagen. Kan deze vertrouwde hulp nog verbeterd worden? Matador gaat de uitdaging aan en leidt met de elektrisch aangedreven E-barrow de kruiwagen naar de toekomst. Hoe extra kracht bergen kan verzetten.

Gebruik een E-barrow en het is moeilijk om terug te keren naar een gewone kruiwagen. Een steile helling is ineens geen obstakel meer als de E-barrow bijna ongemerkt versnelt of afremt. CEO Ir. Paul Belgers gunt ons graag een kijkje in de drijvende kracht achter het innovatieve product.

Dutch design

Het Nederlandse merk Matador fabriceert kruiwagens, steekwagens en hulpmiddelen voor bouw, land- en tuinbouwindustrie. Van ontwikkeling tot fabricage, alles vindt plaats in de eigen fabriek in het Brabantse Helvoirt. Professionals die kiezen voor kwaliteit weten het merk dan ook al meer dan 125 jaar te vinden. Traditie en vakmanschap staan innovatie niet in de weg. Sterker nog, het is de drijvende kracht achter Matador. Geen andere fabrikant weet duurzaamheid, kwaliteit en ergonomie te combineren als Matador. Stilstand is achteruitgang en daarom blijft het merk zoeken naar verbetering. De toekomst? De nieuwe ergonomische productlijn E-Matador.

De kruiwagen heeft een zeer sterke bak en een aluminium frame.

De kracht van elektrisch

“Met een elektrische kruiwagen kan en mag je veel meer gewicht verplaatsen en dat scheelt zowel tijd als spierkracht”, vertelt Belgers. “Het is een investering die zichzelf snel terugverdiend en werknemers ontlast.” Bij een handbediende kruiwagen wordt het maximaal te verplaatsen gewicht beperkt door wet- en regelgeving. De E-barrow zorgt voor 25% meer hefvermogen en ontving onlangs het VHP Ergonomics approved label. Matador heeft veel tijd en energie gestoken in de ontwikkeling. “De kruiwagen heeft een zeer sterke bak en een aluminium frame. De uitdaging lag voor ons in de aandrijving. We zochten naar een compact wiel met veel vermogen en genoeg koppel om een volgeladen kruiwagen in beweging te krijgen. Tegelijkertijd moet de accu lang meegaan en het systeem gebruiksvriendelijk zijn” De oplossing zit in de direct aangedreven motor zonder tandwielen en met zo min mogelijk componenten. De batterij laadt zichzelf op bij bergafwaarts en levert tot wel 8 uur kracht. Bediening gebeurt bijna onmerkbaar dankzij een traploze, intuïtieve snelheidsregeling in de handvaten. Duw de E-barrow en hij versnelt soepel. Bij afremmen remt hij mee. 

Bergers denkt dat de toekomst er zonnig uitziet voor de E-Matador productlijn. “Matador maakt een paar duizend producten per dag, waarvan nu nog veelal handgedreven, maar elektrisch is de norm van de toekomst.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details