Platform voor de tuin- en groenprofessional
Focus op milieu, ergonomie, efficiency en financiële haalbaarheid
Door het Suspension veersysteem wordt de bestuurder ontzien en de machine afgestemd op afgeveerd maaien.

Focus op milieu, ergonomie, efficiency en financiële haalbaarheid

‘De markt wordt steeds meer bepaald door wet- en regelgeving’, vindt Gerd-Jan Driessen, salesmanager van het merk Ferris in Europa voor Briggs & Stratton Nederland. ‘De vraag is of de groenprofessional aan al deze eisen kan voldoen en toch nog voldoende marge haalt.’

De op afstand bestuurbare maaier FRC7 van Ferris.

Ferris levert een assortiment van twaalf zeroturnmaaiers, voor licht tot zwaar professioneel gebruik. Driessen vertegenwoordigt het merk in 19 landen en gaat hierbij op zoek naar langdurige relaties op basis van wederzijds vertrouwen. Hij ziet de markt de laatste jaren veranderen. “Vroeger werd de markt bepaald door de eindgebruiker, de laatst jaren door wet- en regelgeving. Er komen steeds strengere eisen aan machines qua uitstoot, ergonomie en arbeidsomstandigheden. Op die thema’s leggen we ook bij Ferris de focus. Niet alleen om te voldoen aan toekomstige wetgeving, maar ook omdat we ze belangrijk vinden.”

Dit model is uitermate geschikt voor openbaar groenbeheer, bijvoorbeeld voor maaiwerk langs waadi’s, taluds en dijken.

Productie bepaalt eindprijs

Het aanbestedingsbeleid in Nederland is gebaseerd op Europese regelgeving. Driessen constateert dat het aantal eisen en vereisten maar blijft toenemen, terwijl de invulling ervan fysiek of financieel niet altijd meer haalbaar is. “Een voorbeeld: vraag de gemiddelde aannemer of fleetowner wat een machine nu precies kost, per uur of per werknemer. Deze vraag wordt zelden goed beantwoord, omdat er veel variabelen zijn. Zoals afschrijving, onderhoudsperiodieken, energieverbruik en personeelskosten. Het belangrijkst is hoeveel productie er in een bepaalde tijd mee kan worden gehaald, want dit bepaalt de eindprijs. En dan zijn er bijvoorbeeld bij een grasmaaier nog meer variabelen, zoals de maaisnelheid en maaibreedte.”

Als het puur gaat om het beperken van de CO2-uitstoot, kan ook HVO100-diesel een oplossing bieden, meent Driessen.

Driessen bespeurt daarom dat bedrijven bij het vervangen van machines nog zoekende zijn: waar gaan we naartoe? Zo stuurt de overheid op elektrificatie, maar de ontwikkeling van accutechnologie gaat razendsnel. Daardoor is nog onduidelijk wat een elektrisch model over vijf jaar nog waard is. Driessen: “Er zijn meer middelen die naar hetzelfde doel leiden. Wie zegt dat elektrificatie de oplossing is om nul uitstoot te bereiken? Daarbij is een elektrische variant minimaal twee keer zo duur in aanschaf en wie gaat dat betalen? In de meeste gevallen degene die ermee werkt, de opdrachtnemer. We zien steeds vaker dat bedrijven niet meedoen aan een inschrijving omdat de marges nu al te mager zijn. Natuurlijk krijgen wij ook een elektrische variant in ons pakket, omdat de markt erom vraagt. Maar daarnaast onderzoeken we ook andere mogelijkheden.”

De goede vering zorgt voor meer comfort en een mooier maaibeeld.

Als het puur gaat om het beperken van de CO2-uitstoot, kan ook HVO100-diesel een oplossing bieden, meent Driessen. Deze alternatieve diesel op basis van frituurvet zou zorgen voor een CO2-reductie van 90%. “Dit is een duurzaam alternatief. Het beroepsvervoer in Finland en Lapland gebruikt dit al jaren. Voordeel is dat de brandstof van constante kwaliteit is, ook bij extreme kou. Daarbij hoeven bestaande motoren niet aangepast te worden en slijten deze minder snel. Het enige nadeel is dat de literprijs wat hoger is dan die van gewone diesel.”

De salesmanager begrijpt daarom niet waarom vanuit Europa puur op elektrificatie wordt gestuurd. Zeker gezien de huidige problemen met het elektriciteitsnetwerk. “Wij ontkennen niet dat we de schadelijke emissies uiteindelijk tot nul moeten beperken, alleen moeten er meer keuzemogelijkheden komen voor degene die dit moet betalen. Aan het eind van de dag gaat het er toch om: wat heb je verdiend? Als er te veel onzekerheid bestaat, worden mensen gedwongen om te stoppen. En als er niets wordt verdiend, wordt er ook niet geïnvesteerd.” 

Gebruiksgemak en ergonomie

Een ander belangrijk aspect voor de tuin- en parksector, is ergonomie. Ferris combineerde 64 patenten in het Suspension veersysteem. Hiermee wordt de bestuurder ontzien en de machine afgestemd op afgeveerd maaien. Dit zorgt voor een gelijkmatig maaibeeld, ook bij hobbels en kuilen. De maaiers van Ferris zijn allemaal zeroturnmaaiers, maar er zijn verschillende types: van zitmaaiers, loopmodellen en standons tot een remote controlled mower. Driessen: “Bij alle modellen staan gebruiksgemak en ergonomie voorop. Zo vermindert niet alleen de fysieke belasting van de gebruiker, maar ook de psychische. Als je moe wordt, verlies je de focus en ga je fouten maken. Maak je fouten met zo’n grote machine, dan lijdt dat tot schade. En: langer comfortabel kunnen werken, verhoogt de productiviteit.” 

De zeroturnmaaiers van Ferris zitten in het hogere prijssegment, maar verdienen zich volgens Driessen terug in efficiency. “Gemiddeld is de eventuele meerprijs terugverdiend in drie-tot vijfhonderd werkuren. Een professionele gebruiker draait zo’n achthonderd uur per seizoen. Dat seizoen wordt overigens door klimaatverandering ook nog eens steeds langer.” 

Veiligheid

Nieuw van Ferris is de op afstand bestuurbare maaier FRC7. Die is uitermate geschikt voor openbaar groenbeheer, bijvoorbeeld voor maaiwerk langs waadi’s, taluds en dijken. “Met een gewone maaier mag je volgens de Europese veiligheidseisen maaien tot hellingen van 15 graden, met speciale maaiers tot maximaal 30 graden. De meeste taluds hellen in Nederland al zo’n 35 graden, waardoor vaak werd gekozen voor een tractor met maaiarm. Een alternatief hiervoor is een op afstand bestuurbare maaier. Onze FRC7 kan zowel voor- als achteruit maaien. Dit voorkomt beschadiging door keren en erosie van het oppervlak. Dat is zeker wenselijk bij bijvoorbeeld dijken.”

Veiligheid staat hierbij voorop. De bestuurder staat op veilige afstand van de maaier. Die is daardoor goed inzetbaar op gevaarlijke plaatsen, zoals bij vijvers, afgronden of afritten van de snelweg. Ook voor gebieden met hoog gras zijn de maaiers uitermate geschikt. Bijvoorbeeld op plekken waar minder gemaaid wordt, om het gebied terug te geven aan de natuur en de biodiversiteit te verbeteren. De hybride machine heeft zowel een verbrandingsmotor als een generator: het vervoer naar de werkplek gebeurt elektrisch, maaien met ondersteuning van de motor. Driessen: “Dit systeem heeft veel voordelen. Door de constante aandrijving van de elektromotoren reageert de maaier zonder (hydraulische) vertragingen en is daardoor de kans een rupsband te verliezen klein. Tevens worden de messen elektrisch aangedreven en kan een dure en in hoog gras slijtagegevoelige PTO-koppeling achterwegen gelaten worden.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details