Platform voor de tuin- en groenprofessional
IPC Groene Ruimte ziet toekomst in hybride lesvorm

IPC Groene Ruimte ziet toekomst in hybride lesvorm

Het afgelopen jaar hebben studenten weinig tijd doorgebracht in de schoolbanken en werd er noodgedwongen op afstand lesgegeven. Maar hoe heeft praktijkgericht en volwassenen onderwijs het ervan afgebracht? We spreken Erik Poelman, directeur van Praktijkcentrum IPC Groene Ruimte: De opleider voor werkenden in de buitenruimte. 

De natuurlijke omgeving doet de naam Groene Ruimte alle eer aan, net als het lesaanbod.

Op het moment van schrijven is een bezoek aan het praktijkcentrum nog uit den boze en dus plannen we een online vergadering in. Als Erik in beeld verschijnt, valt zijn digitale achtergrond meteen op. Een oever vol veldbloemen en het logo van IPC Groene Ruimte onderaan in beeld. “Ja, dat ziet er toch wat netter uit dan van die rommelige boekenkasten, nietwaar? Onze docenten hebben de keuze uit een aantal achtergronden, dat geeft online onderwijs toch meteen dat ‘de-les-is-begonnen-gevoel’.”

Erik Poelman, directeur van Praktijkcentrum IPC Groene Ruimte.

Aanpassen

Het was flink aanpassen toen de eerste coronagolf zich aandiende en als gevolg van de huidige lockdown kampt het instituut met een achterstand  qua uitvoering van de cursussen. Toch ziet Erik dat er vooral veel wél kan. “Er was al een flinke verandering in gang gezet. Een vijftal jaren terug werden de subsidies voor praktijkonderwijs stopgezet, waardoor IPC ineens een commercieel onderwijsinstituut werd. Onze collega’s hebben zich daar ontzettend goed op aangepast en we spelen steeds sterker in op de vraag vanuit de markt. We leiden werkende vakmensen op, en hielden dus al rekening met drukke werkdagen en afstanden. De studenten maakten ook al gebruik van een elektronische leeromgeving waarin veel informatie en bijvoorbeeld praktijkopdrachten terug te vinden zijn. Vijf jaar geleden werden de lessen 100% in de praktijk gegeven, maar dat is nu nog ongeveer 70%.”

Hybride lesvorm

Bij IPC worden klassieke leermethoden zoals trainingen in het lokaal gecombineerd met e-learnings, webinars, digitale lessen en bijvoorbeeld online toetsen. De contactmomenten met de trainer of docent kunnen dan effectiever benut worden en de trainer kan de voortgang beter monitoren. “Praktijkonderwijs bevat ook theoretische lessen en dat deden we al in een digitale leeromgeving. Maar met de uitbraak van de pandemie hebben we de mogelijkheden voor onderwijs op afstand wel uitgebreid. Tijdens de opleiding ‘Klimmen op hoogte’ bijvoorbeeld, leer je veiligheidsknopen leggen. Dat kan prima vanuit huis met de juiste uitleg via video.” Maar praktijkopleidingen hebben wel praktijk nodig en dat was het afgelopen jaar niet altijd mogelijk. “Bij sommige modules konden we het praktijkgedeelte naar het einde verplaatsen en gedurende een aantal maanden was klassikaal onderwijs wel weer toegestaan, maar we hebben wel een achterstand opgelopen die we snel weer hopen in te halen.”

Meer maatwerk

Toch ziet de directeur het zonnig in. Niet in de laatste plaats doordat de vraag naar onderwijs voor vakmensen in de buitenruimte toeneemt. “Er is gelukkig steeds meer waardering voor mensen in de groensector en meer aandacht voor verduurzaming en zaken als wateroverlast en hittestress. De groensector speelt daarop in en dat zal met de nieuwe omgevingswet alleen maar toenemen.”

Erik ziet ook na de pandemie geen terugkeer naar het klassikale onderwijs van voorheen. “Door corona is het digitale onderwijs in een stroomversnelling geraakt. Maar er is ook steeds meer vraag naar gepersonaliseerd onderwijs, waarbij een opleiding een universeel fundament heeft en verder op maat wordt ingevuld. Een ETW’er bijvoorbeeld, kent veel aandachtsgebieden: een boomverzorger die in een  stedelijke omgeving werkt is wellicht meer geïnteresseerd in groeiplaatsoptimalisatie, terwijl in landelijke gebieden het optimaliseren van houtopbrengsten interessant kan zijn.”

Ook ziet Erik kansen voor het inzetten van Virtual Reality of Augmented Reality. “Perfect om gevaarlijke situaties zoals de kick- back van een kettingzaag te simuleren, zonder dat je daadwerkelijk gevaar loopt.” Wat de toekomst ook brengt, zeker is dat de ontwikkeling van medewerkers een cruciale rol zal spelen in het toekomstbestendig maken van uw bedrijf. IPC helpt u daar graag bij.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details