Platform voor de tuin- en groenprofessional
Ketenintegratie bevorderen met een centrale productbibliotheek
Het team van Become-IT.

Ketenintegratie bevorderen met een centrale productbibliotheek

In toekomst ook digitaal inkopen

Become-IT, leverancier van bedrijfssoftware Suite MKB heeft op de Groene Sector Vakbeurs een innovatief concept gepresenteerd. Het doel? “Ketenintegratie voor de hele Nederlandse groensector, door leveranciers en fabrikanten te koppelen aan klanten”, legt initiatiefnemer Leo Kodde uit. 

Die ketenintegratie heeft de vorm van een landelijke bibliotheek. Dat idee bestond al langer en is geïnspireerd op andere sectoren waarin Become-IT actief is. Kodde geeft aan dat de techniek afgelopen jaar ontwikkeld is. “Nu ligt de focus op het vullen van de bibliotheek, en het inrichten bij de gebruikers van Suite MKB.”

Become-IT, leverancier van bedrijfssoftware Suite MKB.

Op de beurs heeft Become-IT leveranciers en fabrikanten uitgenodigd om aan te sluiten bij de bibliotheek. “De eerste deelnemer was Suslight, als pilot om het proces goed neer te zetten en om te demonstreren hoe het werkt”, vertelt Kodde. “Het is goed opgepakt, de eerste reacties waren heel positief en ruim 20 bedrijven sloten zich direct aan via onze website. Als meerdere toonaangevende merken laten zien dat ze meedoen, is het voor ons makkelijker om meer deelnemers te vinden.

De bibliotheek van Suite MKB

Het grotere doel van de bibliotheek is ketenintegratie. “Hoveniers die een offerte maken voor hun klanten, hebben daarvoor producten nodig van verschillende leveranciers. Als je die productinformatie zelf invoert, is dat foutgevoelig en het kost ook nog eens veel tijd. Ook moet je zeker weten dat alle prijzen up-to-date zijn. Op dit moment werken veel hoveniers daarom met Excel-bestanden van hun leveranciers die handmatig worden ingelezen. Dit hele proces kon in onze ogen veel soepeler.”

De oplossing: een bibliotheek waarin leveranciers en fabrikanten hun assortiment kunnen plaatsen. “Hoveniers zoeken in de bibliotheek naar artikelen en gebruiken die in offertes en orders. Zie het als een grote digitale catalogus!” Het feit dat de bibliotheek actueel is qua assortiment en prijzen, maakt het aantrekkelijk voor hoveniers, verwacht Kodde. “Het is een makkelijke manier om hoveniers te verbinden met aanbieders en andersom ook voor aanbieders om nieuwe klanten te vinden.”

Blik op de toekomst

Waar het vullen van de bibliotheek in volle gang is, heeft Kodde zijn blik al gericht op het volgende station in de ketenintegratie. “Als we de bibliotheek draaiende hebben met een mooi aanbod, zijn er ook al nieuwe plannen. We willen hoveniers en leveranciers ondersteunen door het inkoopproces te digitaliseren. Stel je voor: je maakt je offerte op met de actuele informatie uit de bibliotheek, krijgt een akkoord op die offerte en bestelt dan meteen alle benodigde materialen bij die leverancier met een digitale inkooporder.”

Kodde legt uit dat de inkoop voor veel hoveniers nogal wat voeten in de aarde heeft. “Mailen, bellen, whatsappen of langsgaan: als je dat bij elke leverancier op een andere manier doet, kost dat veel tijd. De leverancier voert orders in om ze te verwerken, en deze zogenaamde ‘order-entry’ kost tijd en is foutgevoelig. Als we dat proces digitaliseren, heeft iedereen daar voordeel van. Dat zou top zijn, en een heel goed voorbeeld van verdere ketenintegratie.”

Uiteindelijk hoopt Kodde dat er zó veel bedrijven meedoen met de bibliotheek, dat achterblijven geen optie meer is. “Het is een win-win situatie en de tijd is er rijp voor.” 

Meer informatie? 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details