- Allgemein
- Öffentliche Grünflächen
- Maschinen und Ausrüstung
- Gartengestaltung und -pflege
- Digitalisierung & Software
- Sportplätze
Met de aanleg van meer groen en met behulp van sierplanten zet Nederland zich samen met 12 andere Europese landen in om de stedelijke omgeving toekomstbestendiger te maken. De campagne gaat politici, stedenbouwkundigen, gemeenten, projectontwikkelaars en andere professionals informeren over het belang van groen in de leefomgeving. De campagne loopt tot eind 2023. Dankzij een combinatie van financiële steun van de handels- en kwekersorganisaties en ruime medefinanciering door de Europese Unie, kan de campagne een substantiële impact hebben.
Naast intense verstedelijking zien we stijgende zorgkosten en klimaatproblemen in de dertien deelnemende landen als gevolg van stormen, hitte, droogte en heftige pieken in regenval. De oplossingen voor dit soort problemen zijn schaars, tijdrovend en vooral erg kostbaar. Groen landschap biedt op al deze gebieden een bewezen meerwaarde. Hoewel bomen en andere planten geen complete oplossing vormen, zijn ze er een bijzonder kosteneffectief onderdeel van. Meer bomen, struiken, bloembollen en vaste planten, maar ook parken, groenstroken, daktuinen en groene muren in onze leefomgeving, bieden snelle, specifieke en meetbare oplossingen voor veel problemen in Europese steden.
De basisgedachte achter de campagne is dat planten een positief effect hebben op onze leefomstandigheden. Talrijke studies laten zien dat bomen en planten in onze omgeving de luchtkwaliteit, leerprestaties, arbeidsproductiviteit, eigendomswaarde, gezondheid en ons mentaal welzijn positief beïnvloeden. Met inspiratie en informatie beoogt de campagne mensen een betere stedelijke leefomgeving te bieden door meer groen te planten.
De nieuwe campagne borduurt voort op de campagne ‘Groene steden voor een duurzaam Europa’, als een soort tweetrapsraket. Deze campagne liep van 2018 tot eind 2020 in zeven Europese landen. Volgens inschattingen van marktonderzoeksbureau Ipsos heeft de vorige campagne vooral bijgedragen aan begrip over de invloed van groen op de economische groei van steden. Een ander resultaat was een groeiend besef dat bewoners, professionals en lokale en landelijke overheden allemaal verantwoordelijk zijn voor groen in de leefomgeving.
De nieuwe campagne loopt in deze 13 landen: België, Bulgarije, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Polen, Portugal en Zweden. De zes eerstgenoemde landen namen ook deel aan de vorige campagne.
Kijk voor meer informatie over groen in openbare ruimten op nl.thegreencity.eu.