- Allgemein
- Öffentliche Grünflächen
- Maschinen und Ausrüstung
- Gartengestaltung und -pflege
- Digitalisierung & Software
- Sportplätze
Het verwijderen van stobben kan een tijdrovende klus zijn. Met het uitgraven of uittrekken komt er veel grond los en worden er soms ondergrondse leidingen geraakt, met alle gevolgen van dien. Een stobbenfrees biedt dan uitkomst en kan de stobbe nauwkeurig uitfrezen.
In Meppel bouwt Hemos Machinebouw B.V. stobbenfrezen die gericht zijn op capaciteit draaien. Het familiebedrijf zelf werd opgericht in 1957 en is al decennialang een begrip op het gebied van sloot- en bermonderhoud. Vanaf begin jaren ’90 ontwikkelde en produceerde Hemos Machinebouw steeds meer bosbouwmachines en tegenwoordig zijn ze marktleider in hydraulische stobbenfrezen. Eigenaar Foppe Mosterman verklaart het succes.
“Onze stobbenfrezen combineren het beste van twee werelden. De giek en aandrijving zijn hydraulisch, maar het vermogen wordt bepaald door de trekker. Bij een mechanische aandrijving is de frees beperkt in reikwijdte. Om de reikwijdte te vergroten kan de stobbenfreeskop aan een graafmachine gehangen worden, maar daar is weer het hydraulische vermogen de beperkende factor. Bij onze frezen kan het gehele vermogen van de trekker op de hydraulisch aangedreven freeskop worden overgebracht. De twee gekoppelde pompen geven 540 liter per minuut bij 400 bar. Dat levert ongeveer 450 pk.” Al dat vermogen vertaalt zich in een grote capaciteit waar aannemers mee weglopen. De stobben kunnen oppervlakkig of juist heel diep uitgefreesd worden, net wat de opdrachtgever wenst.
Op het moment dat we Foppe spreken, staat hij aan de vooravond van een flinke levering. “We leveren een stobbenfrees die maar liefst 500 pk kan leveren af in Berlijn, voor aan een Fendt 1050 tractor.” Hemos houdt ervan grenzen te verleggen en techniek optimaal in te zetten. Zo vertelt Foppe dat het bedrijf bezig is met een zelfrijdende stobbenfrees voor een Duitse aannemer. Deze bijzondere machine heeft een 450 pk sterke DAF-motor en een draaibare cabine. Met een maximum snelheid van 80 km/u kan hij zelfs de snelweg op. “Het is prachtig om te zien wat er allemaal mogelijk is met de huidige techniek. Ik denk zeker dat we in de toekomst meer zelfrijdende stobbenfrezen gaan zien.”
Naast stobbenfrezen maakt Hemos speciaal voor de bosbouw ook bosfrezen, takkenslagmaaiers en takkenvreters.