- Algemeen
- Openbaar groen
- Machines & Materieel
- Tuinaanleg & Onderhoud
- Digitalisering & Software
- Sportvelden
E-learning programma voor het groen verdient zich razendsnel terug
De huidige krapte op de arbeidsmarkt dwingt bedrijfsleiders en managers meer dan ooit om de nieuwe mensen dié zich aandienen, te behouden. Green-Pro, hét e-learning programma voor het groen, ondersteunt daarbij op een snelle, leuke manier. Jos Kanters Groenvoorziening zet Green-Pro volop in. Eigenaar Paul Kanters: ‘Omgerekend kost Green-Pro ons letterlijk een stuiver per maand per medewerker. Voor dat bedrag krijgen we met Green-Pro alle nieuwe mensen goed aan boord én het verlaagt de faalkosten bij ons team.’
Dé manier om nieuwe mensen te behouden is hen goed op te nemen in de bedrijfscultuur en gedegen te scholen, ofwel: goed onboarden. Green-Pro doet dat. Het e-learning programma maakt leren leuk. Geanimeerde instructievideo’s, quizzen en checklists brengen op een speelse, maar structurele manier de lesstof over. Álle werkzaamheden uit de praktijk, en uiteraard ook veilig werken, komen uitgebreid aan bod.
Voor beslissers, managers en KAM-coördinatoren binnen bedrijven is het vooral belangrijk dat de managementtool financieel voordeel biedt. Green-Pro Online wint hierover informatie in bij Paul Kanters, die binnen zijn bedrijf sterk stuurt op proces- en personeelsmanagement.
‘Wij zijn ermee gestart omdat snel onboarden en het personeel goed trainen ontiegelijk veel tijd en geld scheelt. Er zijn cijfers bekend over de groenbranche die aangeven dat 30 procent van de nieuwe aanwas binnen een jaar weg gaat, omdat deze mensen niet goed ingewerkt worden. Bovendien zou 50 procent van het de nieuwe personeelsleden voor faalkosten zorgen omdat deze medewerkers het werk niet goed aangeleerd hebben gekregen. Uiteindelijk zou 10 procent van alle kosten bestaan uit faalkosten, dus onnodige kosten.’
‘Bedrijven kunnen het zich niet meer veroorloven om niéts te doen met dit soort signalen. Als beslissers en managers zijn we aan zet om met slimme oplossingen te komen. Green-Pro is zo’n slimme oplossing bij uitstek. Wij zetten al volop in op proces- en personeelsmanagement, maar Green-Pro was voor ons het missende stuk voor de totale oplossing. De arbeidsmarkt blijft een uitdaging, maar Green-Pro maakt het een stuk makkelijker om hiermee om te gaan.’
‘Het is heel eenvoudig: je neemt een Green-Pro Wizzflix- abonnement af, per medewerker per maand. Er zijn drie Green-Pro pakketten: E-learning, Future of Work en Professional. Via Green-Pro Future of Work beschikt men ook over toolbox-mogelijkheden en interne communicatiemogelijkheden. Green-Pro Professional is met name geschikt voor bedrijven met veel medewerkers. In alle modules kan een lespakket op maat van de medewerker kan worden gemaakt. Ook bevat Green-Pro opties zoals eigen introductiefilms online zetten, zelf films maken en via de Green-Pro-app inzetten, of werkbrieven/instructies digitaliseren.’
‘Afhankelijk van welk pakket je kiest, kost een abonnement 7,90 tot 8,90 per medewerker per maand. Boven een bepaald aantal medewerkers is een korting mogelijk. Als wij de abonnementskosten van Green-Pro delen door het aantal facturabele werkuren per maand, dan kost Green-Pro ons 5 cent! We zouden gek zijn als we het niét afnemen. We verdienen dat pijlsnel terug met het behoud van personeel, de vermindering van faalkosten en de trotse motivatie van het personeel.’
‘Medewerkers zijn doeltreffender en ze werken altijd veilig door hun juiste scholingsgraad. Zij werken bovendien veel zelfstandiger, omdat zij makkelijk op hun telefoon een instructievideo erbij kunnen pakken tijdens een ‘hoe zat het ook alweer?’- moment. Het werk kan altijd doorgaan met deze online mentor.’
‘Voor een deel zeker. Green-Pro blijft altijd een tool om in te zetten náást aandachtige begeleiding in de praktijk. Daarvoor hebben wij goede voormannen in dienst. Jos Kanters Groenvoorziening is sowieso een bedrijf met een hechte teamgeest, waar nieuwe medewerkers terechtkomen in een warm bad. Maar Green-Pro triggert onze nieuwe mensen en ons bestaande team wel enorm door de kans om ‘altijd en overal te blijven leren’. De hoge kennisgraad maakt onze medewerkers trots, omdat ze weten dat ze goed zijn in wat ze doen. Ze zijn daardoor enorm gedreven.’