- General
- Public green space
- Machinery & Equipment
- Garden Construction & Maintenance
- Digitization & Software
- Sports Fields
Kennis voor bewegen, ontmoeten, spelen en sporten (BOSS) in de openbare ruimte is niet ingebed in het beroeps onderwijs. De twee meest ervaren adviseurs op dit gebied, Stichting Speelruimte en OBB Ingenieursbureau, bieden nu de complete leerlijn speelruimte aan. Vanuit de grootste gebruikersgroep van de openbare ruimte (kinderen, jeugd en jongeren) geeft de cursus speelruimte handvatten voor het gebruik van de gehele openbare ruimte voor alle leeftijden, van visie tot en met realisatie. Door interactieve werkvormen afgewisseld met kennislessen wordt de stof gelijk eigen gemaakt. De cursus is ook de plek voor netwerken en kennisuitwisseling met vakcollega’s. Ervaringen delen is dan ook een belangrijk onderdeel. Op het gebied van spelen met de openbare ruimte is dit de meest complete leerlijn in Nederland.
De cursus is ontworpen in modulevolgorde, maar kan ook per module worden gevolgd. De modules 1 en 2 belichten samen de beleidsvorming en modules 2 en 3 samen de vertaling van beleid naar uitvoering. Bij elke fysieke cursusdag horen drie online lessen tijdens je eigen lunch-break via MS-Teams. Per module krijg je een deelcertificaat. De groepsgrootte is minimaal 4 en maximaal 12 personen. De online lessen zijn ook zonder de cursusdag te volgen, omdat ze een specifiek onderwerp behandelen. Volg je geen cursus, dan kan je inschrijven voor 3, 6 of alle (15) lessen.
Een goed programma voor toekomstgerichte speel-, beweeg- en ontmoetruimte is nodig. Daarmee borg je een passend en duurzaam aanbod aan voorzieningen dat recht doet aan ruimte en doelgroepen.Voor visie-ontwikkeling van speelruimte is het belangrijk om te weten hoe kinderen zich ontwikkelen. Hoe verandert hun ruimtelijk gedrag bij het opgroeien. Welke ruimtelijke randvoorwaarden horen daarbij. Hoe definieer je hiervoor een passend voorzieningenniveau. Het verzamelen en interpreteren van data is noodzakelijk om tot een goed plan te komen.
Iedere plek heeft een eigen rol en functie in een wijk en vraagt inrichtingskwaliteiten die daarbij passen. Uitdaging en variatie zorgen daarbij voor ontwikkelingskansen voor diverse doelgroepen.Bij de aanvang van het ontwerp brengen we de uitgangssituatie in beeld. Wat zijn de aanwezige kansen en beperkingen. Welke functies moeten er komen. Welke rol moet de plek in de omgeving krijgen volgens de visie. Past het ontwerp ook in flankerend beleid zoals groen, bewegen en sociale doelstellingen. Welke speel- en gebruikswaarden horen er in een plek of route.
Het realiseren van veelzijdige speelruimte vraagt om de juiste aanpak van aanbesteding tot en met de aanleg en van projectorganisatie tot en met participatie. Een goede visie is fijn, maar via welke weg wordt de visie ook werkelijkheid. Welke instrumenten en processen spelen daarbij een rol. Hoe organiseer je dat.
Hoe te werken met alle kinderen en andere gebruikers (burgers en gemeente) zodat zij positief meegaan met verbeteringen in de speelruimte en het eigen belang inwisselen voor het collectief?
Meer informatie op www.speelruimte.nl. Vragen of interesse om één online les te volgen? Mail naar Dirk Vermeul [email protected] of Johan Oost [email protected].
De cursus is ontworpen in modulevolgorde, maar kan ook per module worden gevolgd. De modules 1 en 2 belichten samen de beleidsvorming en modules 2 en 3 samen de vertaling van beleid naar uitvoering. Bij een module horen drie online lessen. Per module krijg je een deelcertificaat. De groepsgrootte is minimaal 4 en maximaal 12 personen. Download de folder hier.