Platform for the garden and green space professional
‘Zelfs de meest sceptische chauffeurs zijn na een dagje proefrijden om’ 
De AllTrec 8015F in combinatie met de onkruidborstel.

‘Zelfs de meest sceptische chauffeurs zijn na een dagje proefrijden om’ 

Intelligente elektrische werktuigdrager neemt werk uit handen

De AllTrec 8015F elektrische werktuigdrager is inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld van de groene openbare ruimte. Aan de introductie van de machine ging echter een jarenlang ontwikkeltraject vooraf. WeedControl importeerde het eerste model in 2018 op de Nederlandse markt. “Destijds was de markt op een aanzienlijk kleinere schaal voorbereid dan nu,” vertelt Jos Kleinloog, adviseur bij WeedControl. “Maar juist doordat wij twee stappen voor liepen op de markt, kunnen wij nu tegemoet komen aan de vraag. Dat is ook onze kracht. Wie nu nog in de ontwikkelfase zit, loopt achter de feiten aan.”

Sinds de introductie van de machine op de Nederlandse markt groeide de verkoop gestaag. Inmiddels zijn de verkoopcijfers behoorlijk toegenomen; vorig jaar werd de 100e machine door WeedControl uitgeleverd. “We nemen feedback mee van gebruikers en verwerken dat in onze software. Hierdoor wordt de machine steeds gebruiksvriendelijker.” Handmatige handelingen worden steeds meer geautomatiseerd door programmering van de software. “Het is altijd onze wens geweest een krachtige én comfortabele machine te ontwikkelen. Wie de overstap maakt van fossiel naar elektrisch moet er niet op in willen leveren. In die opzet zijn we geslaagd.”

Aan de introductie van de AllTrec ging een jarenlang ontwikkeltraject vooraf.

Hete lucht

Ook op het gebied van milieuvriendelijke onkruidbestrijding is WeedControl een voorloper. “Wij spreken al jaren niet meer over onkruidbestrijding, maar over -beheersing. Sinds 2016 is het gebruik van chemische middelen in de openbare ruimte verboden. Bij ons zit chemievrij werken al vanaf 2000 tussen de oren.” Een goede oplossing hierbij is de AIR E-Variator, die onkruid met hete lucht te lijf gaat. “Door de plantjes te verhitten stollen de eiwitten waardoor de bladcellen in de plant kapot gaan. Dit put de plant uit waardoor het uiteindelijk dood gaat.” Met branders wordt lucht in een metalen bak verhit tot 385 graden. Deze lucht wordt met een grote turbine onder de bak over de grond geblazen. “De hete lucht wordt vervolgens weer opgezogen, om zo min mogelijk energie te verspillen. Deze recycling van hetel ucht maakt de machine maar liefst 70% energiezuiniger. In combinatie met de AllTrec 8015F kan de AIR E-Variator twee volle werkdagen draaien op slechts één acculading.”

Weed Brush

De AIR E-Variator is geschikt voor klein tot middelgroot onkruid. Mocht je nou echt te maken hebben met achterstallig onderhoud of je wil een opschoonronde doen, dan is de STEEL Weedbrush een goede oplossing. “Deze onkruidborstel borstelt het onkruid strak af, maar doet niets met de wortels. Als je dat niet aanpakt dan ontstaat er na een aantal jaren worteldruk wat de tegels omhoog drukt. Ook onkruid komt sneller terug. Het beste is dus om de Weedbrush in combinatie met de E-Variator te gebruiken om ook de wortelgroei terug te dringen.” Voor droge zomers kan er een vernevelingsinstallatie worden geplaatst die geheel automatisch de borstel verneveld om stofvorming te voorkomen. Naast deze twee onkruidbestrijders kan de werktuigdrager ook gecombineerd worden met verschillende maaidekken waaronder een 2,7 meter brede cirkelmaaier, een bladblazer en een klepelmaaier. “Met de ontwikkeling van de hagensnoeier zijn we nog druk bezig. Die komt in de tweede helft van dit jaar op de markt.”  

De AIR E-Variator gaat onkruid met hetelucht te lijf.

De grote vlucht die de werktuigdrager heeft genomen stemt Jos meer dan tevreden. “We hebben de traditionele markt in slechts een paar jaar laten zien dat elektrische voertuigen zeker niet onderdoen voor hun tegenhangers op fossiele brandstoffen. Daar zijn we echt trots op.” En met recht want de AllTrec 8015F is in alle opzichten een intelligente machine. “De werktuigdrager wordt standaard uitgerust met een IoT Module, waardoor het mogelijk is om hulp op afstand te bieden en software-updates uit te voeren. Zo kunnen we de machines continu blijven verbeteren en gebruikers steeds meer comfort bieden. Zelfs de meest sceptische chauffeurs, die al dertig jaar op diesel rijden, zijn na een dagje proefrijden om.”  

"*" indicates required fields

Send us a message

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?