- Algemeen
- Openbaar groen
- Machines & Materieel
- Tuinaanleg & Onderhoud
- Digitalisering & Software
- Sportvelden
Het waren roerige jaren voor De Schans uit Hedel, een prominente leverancier van machines voor stratenmakers, hoveniers en bouw- en constructiebedrijven. Maar na het beëindigen van een succesvolle samenwerking en andere uitdagingen, gloort er nu een mooie toekomst dankzij de introductie van de RELLY: een minishovel die volledig in eigen beheer is ontwikkeld.
Oprichter en eigenaar Reinoud van de Schans ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. “De RELLY is het resultaat van alles wat we in de markt zijn tegengekomen, gecombineerd in één machine.” Zijn ambitie? Vóór 2030 jaarlijks minimaal duizend RELLY’s verkopen.
Van de Schans is autodidact en was altijd al gefascineerd door techniek. Na zijn eerste werkervaringen bij Ahlmann en in de stratenmakersbranche, besloot hij zijn eigen bedrijf te starten. Het resultaat? De eerste vierwielaangedreven stratenmakermachine, die later door de gebroeders Geens in productie werd genomen.
In 1997 presenteerde Van de Schans samen met de gebroeders Geens de eerste Knikmops 90, een machine die perfect inspeelde op de vraag naar multifunctionele bouwmachines. Deze samenwerking leidde tot succes, waarbij De Schans dealer werd van Knikmops in Scandinavië en Duitsland.
Toch genoten De Schans en Geens niet altijd van een gelukkig huwelijk. Op 1 juli 2023 werd de samenwerking daarom beëindigd. “De discussie over kwaliteit en verdere ontwikkeling van machines liep steeds verder uiteen”, legt Van de Schans uit. “Dit leidde uiteindelijk tot de beëindiging van de distributieovereenkomst.” Ondanks deze breuk blijft De Schans onderdelen leveren en onderhoud uitvoeren voor de Knikmops. Dit overgangsproces was lastig, maar leidde toch tot nieuwe mogelijkheden: er kwam ruimte voor de ontwikkeling van de RELLY.
De CO2-prestatieladder zorgde voor nieuwe uitdagingen in de branche. Een grote klant vroeg om een elektrische Knikmops, maar de firma Geens liep technisch vast. De Schans nam daarom het heft in eigen handen en ontwikkelde samen met UMS een elektrische variant. Dit leidde tot de creatie van de RELLY 1.0e. “Al snel vroegen klanten om een dieselvariant. U vraagt, wij draaien, dus in 2020 begonnen we aan de ontwikkeling daarvan.”
De Schans investeerde in nieuwe technologie en verdubbelde het personeelsbestand tot 40 fulltime medewerkers. “Ons oude pand was niet meer toereikend, maar na enkele verbouwingen hebben we nu een moderne productiehal en showroom van ruim 230 vierkante meter”, vertelt Van de Schans trots.
Onlangs tekende De Schans een samenwerkingsovereenkomst met Delwi Groenink om de productie van RELLY’s op te schalen. “We blijven protomachines en specials in eigen huis ontwikkelen”, benadrukt Van de Schans. Tot nu toe zijn er zo’n 400 RELLY’s verkocht. Maar De Schans denkt groter: het doel is om tussen 2028 en 2030 jaarlijks 1.000 machines te verkopen, waarvan 70% voor de exportmarkt.
Naast technische en commerciële activiteiten, richt De Schans zich ook op de toekomst. “Het overzicht over alle activiteiten kan niet meer bij één man liggen”, zegt die ene man, Van de Schans. “Mijn eigen rol zal veranderen, want mijn zoon Ad rondt momenteel zijn commerciële studie af en gaat samen met mij en de andere managers het bedrijf aansturen. ”Met deze aanpak en de succesvolle ontwikkeling van de RELLY, ziet de toekomst er veelbelovend uit voor De Schans.