- Algemeen
- Openbaar groen
- Machines & Materieel
- Tuinaanleg & Onderhoud
- Digitalisering & Software
- Sportvelden
Een groene omgeving, wie houdt daar nu niet van? Toch laten particulieren, bedrijven en overheidsinstellingen hun groene wensen varen omdat ze tegen het onderhoud aanhikken. De hoveniers van de coöperatie Dutch Quality Gardens (DQG) bieden de oplossing. Met hun kennis en expertise leggen ze prachtige tuinen aan die nog minder onderhoud vergen dan een betegelde tuin. En het kleine beetje onderhoud dat overblijft kan men volledig uit handen geven dankzij de onlangs geïntroduceerde tuinonderhoud-abonnementen.
Onterecht denken velen dat een tuin vol stenen of grind het minste onderhoud vergt. Maar het tegenovergestelde is waar. John Bijlsma, mede-eigenaar van DQG-Visio Vireo Tuinen, licht toe: “In het begin lijkt een verharde tuin mooi en handig, maar al snel verandert dat. De verharding wordt groen, de tegels verzakken en het onkruid vindt zijn weg tussen de voegen. Onder de streep vergt een groene tuin juist minder onderhoud en kosten. Mits de juiste beplanting wordt toegepast! Wij planten vegetatie die zich op de betreffende plek thuis voelt, zodat ze gezond en vitaal blijven. En door bijvoorbeeld te kiezen voor ‘langzame groeiers’, breng je het aantal snoeibeurten naar beneden. Met de juiste bodembedekkers zorgen we dan weer dat onkruid geen kans krijgt. Een groene tuin is bovendien beter voor het klimaat, het grondwaterpeil en de biodiversiteit. Op deze wijze maken we de wereld groener en de mensen gelukkiger. Vandaar ook onze naam Visio Vireo, wat ‘Kijk op Groen’ in het Latijns betekent.”
Vorig jaar zijn een aantal DQG-Hoveniers gestart met het aanbieden van abonnementsvormen. Sommigen bieden abonnementen op maat aan en anderen kiezen voor onderhoud-abonnementen. Visio Vireo koos voor het laatste. “De marketingondersteuning die de coöperatie hierbij geeft, is bijzonder fijn. We hebben nu al bijna 150 abonnementen lopen! Particulieren en bedrijven kunnen kiezen uit drie typen: goud, zilver en brons. Deze variëren van een halfjaarlijkse snoeibeurt tot volledige ontzorging inclusief maaien, wieden en bemesting.”
“Het voordeel van een abonnement is dat men de garantie heeft dat het onderhoud op het juiste tijdstip plaatsvindt. Immers, wanneer je spontaan een hovenier belt, moet je maar net geluk hebben dat hij tijd heeft. Bovendien nemen wij de gehele planning uit handen. Men krijgt aan het begin van het jaar een bericht wanneer we ongeveer komen en ruim een week voor de afspraak krijgt men het definitieve tijdstip door. Dit maakt het abonnement tevens aantrekkelijk voor bijvoorbeeld gemeenten en tuinarchitecten. Voor het onderhoud nemen we al het benodigde materiaal mee, dus in principe hoeft de klant niet eens aanwezig te zijn. Al vinden we dat natuurlijk wel heel gezellig!” lacht Bijlsma.
“Het nieuwe concept van de coöperatie waardoor we alle kennis in huis hebben voor een optimale waterregulatie in de tuin, ondersteunt de ontzorging. De klant hoeft zich hierdoor immers niet druk te maken over toekomstig watertekort of wateroverlast. Het is ook fijn dat we binnen de coöperatie onderling kennis uitwisselen en altijd een sparringpartner hebben. Dankzij die kennis kunnen we bijvoorbeeld seniorentuinen creëren die onderhoudsarm zijn en waar met fysieke mogelijkheden rekening wordt gehouden. Voldoende waterpunten en het vermijden van hoogteverschillen en obstakels zijn hierbij belangrijke aandachtspunten. Ook moeten de paden breed genoeg zijn zodat men goed kan manoeuvreren met een wandelstok of rollator. Met verhoogde borders voorkomen we vervolgens dat men te veel moet bukken. En mocht het minimale onderhoud toch te veel zijn, dan kan men altijd terugvallen op een abonnement.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Dutch Quality Gardens.
Contact opnemen