- Algemeen
- Openbaar groen
- Machines & Materieel
- Tuinaanleg & Onderhoud
- Digitalisering & Software
- Sportvelden
De Eijk Groep heeft een langdurige samenwerking met Poel, leverancier van tuinmachines van onder andere Stihl. Poel neemt, naast het leveren van de machines en toebehoren, ook onderhoud, reparatie en vervangservice op zich. “Het werk komt nooit meer stil te liggen.
Erik Punt is algemeen directeur van De Eijk Groep, een verzameling van zelfstandige bedrijven, actief in onder meer boomverzorging, groenvoorziening, de aanleg van daktuinen en speelplaatsen en civiel werk. In totaal werken er 165 mensen bij De Eijk Groep. In 2008 nam Punt De Eijk Groep over van Dura Vermeer. “Zo kwam ik toen in Apeldoorn terecht en ik wilde voortborduren op de contacten die er al waren. Op dat moment was Poel al de leverancier van onder meer bosmaaiers, bladblazers en kettingzagen. We deden toen puur zaken op transactieniveau, want onderhoud en reparaties konden we nog zelf aan.”
Onder andere door overnames en uitbreidingen, groeide het park aan klein materieel in de loop der jaren. Ook hadden steeds meer opdrachtgevers de wens om zo veel mogelijk emissieloos en geluidsarm te werken. Met name bij werkzaamheden rond scholen, kinderdagverblijven en zorginstellingen was dit vaak een eis voor werk dat overdag moet gebeuren. “Poel bleek erg vooruitstrevend in het introduceren van de innovaties van Stihl, dat een accusysteem ontwikkelde waarmee een standaardaccu past op meerdere machines. Dat bleek de oplossing om onze klanten tegemoet te komen en te snoeien, zagen en bladblazen met zo min mogelijk geluidsoverlast. Elektrificatie heeft wel een flinke boost gegeven aan innovatie.”
Doordat De Eijk Groep een flinke groei doormaakte, ontstonden er ook logistieke uitdagingen. Vanwege de goede relatie met Poel, besloten beide bedrijven een meerjarige overeenkomst te sluiten. Poel levert machines en toebehoren aan de verschillende vestigingen (Apeldoorn, Utrecht, Almere) en biedt De Eijk Groep de nodige ondersteuning. Zo hebben de onderdelen van De Eijk Groep de garantie op snelle service, jaarlijkse keuringen, reservemachines bij storingen en toolboxen waarin het personeel tips krijgt om efficiënt en ergonomisch te kunnen werken met de geleverde materialen. Punt: “Zo zijn we altijd voorzien van de nieuwste technieken. Daarbij neemt Poel ons de reparaties en het onderhoud aan de machines uit handen. Ook waarborgen zij dat het werkproces niet stil komt te staan. Als er een machine kapotgaat, kunnen we meteen een vervangende machine krijgen. Dat voorkomt stagnatiekosten. Daarnaast voorzien zij ons van de vereiste persoonlijke beschermingsmiddelen en veiligheidskleding. Zij weten precies wat we nodig hebben bij elke machine. Van zaagbroek en zaagschoenen tot helmen. Wij hoeven ons dus zelf daar niet in te verdiepen.”
Ook niet onbelangrijk bij een meerjarige samenwerking, is het contact tussen beide bedrijven. Punt is hier erg over te spreken, terugkijkend op de afgelopen jaren. “De mensen van Poel zijn prettig in de omgang en dat vind ik heel belangrijk. Zij communiceren helder en zijn flexibel in het omgaan met de grillige behoeften van een aannemersbedrijf. Het werkt prettig als er een persoonlijke eigenaar is, die je altijd kunt bellen als er wat is, desnoods zelfs ’s-nachts. Zakendoen is wat mij betreft altijd persoonlijk en niet strikt een financiële transactie.”