- Algemeen
- Openbaar groen
- Machines & Materieel
- Tuinaanleg & Onderhoud
- Digitalisering & Software
- Sportvelden
Een tool maken voor klanten van hoveniers waarmee ze hun eigen droomtuin kunnen tekenen is één ding, maar zorgen dat die tool meegaat met de ontwikkelingen in de markt is een grotere uitdaging. Teunis van de Pol, oprichter van garDsign, legt uit hoe het bedrijf ervoor zorgt dat mensen tevreden blijven over hun product.
Van de Pol had in 2007 het idee om consumenten te helpen door hen zelf offertes te laten opstellen. “Ik dacht, als klanten zelf de offerte opmaken en de calculatie maken, kan je als hovenier veel sneller voor ze aan de slag. Maar je hebt natuurlijk behoorlijk wat vakinhoudelijke kennis nodig, voordat je een logische offerte kunt maken.”
Na dat besef gooide Van de Pol zijn plannen om. “Toen bedacht ik dat we consumenten wel een tuin kunnen laten tekenen. Als je een systeem ontwikkelt dat bij die tekening een logische offerte samenstelt, scheelt dat nog steeds heel veel tijd.” In 2012 was dat het startschot van de tekentool van garDsign. Nu zijn we elf jaar verder, hoe staat het met die tool?
Van de Pol geeft aan dat de tekentool zo intuïtief mogelijk is ontworpen. “Het moet zo makkelijk mogelijk zijn om een mooie tuin te tekenen. Dat betekent dat we constant bezig zijn met feedback vragen van klanten. Wat vind je van het systeem? Wat mis je en wat irriteert je? Zo vroegen mensen bijvoorbeeld om een sneller systeem, dat minder belastend was voor de webbrowser. Dat hebben we toen geregeld. Het is zonde om klanten kwijt te raken omdat ze zich storen aan je systeem. Door erover te praten en dan ook te laten zien dat je verbeteringen doorvoert, bewijs je dat je serieus luistert naar de wensen van je klant”, legt Van de Pol uit.
garDsign stond afgelopen januari op de Groene Sector Vakbeurs om opnieuw feedback te vragen van hun klanten. Onze gebruikers bepalen de invulling van de tool, en wat we wel of niet ontwikkelen. “We hebben bekeken of er interesse is naar modellen voor het interieur, keukens en badkamers, bijvoorbeeld. Daar hadden best veel mensen interesse in, dus dat zijn we nu aan het toevoegen.” Het bleek ook dat de meeste gebruikers nieuwe ontwikkelingen prima vonden, maar vooral het gemak van de tool niet willen verliezen. “Dat betekent: geen grote wijzigingen, maar bij voorkeur kleine stappen doorvoeren.”
Hoveniers blijken meer te willen dan alleen maar een tekentool. “Ze hebben ook zeker interesse in tools voor hun bedrijfsprocessen. We zijn nu al bezig met kijken hoe we onze tools kunnen integreren met andere systemen. Daarbij is het vooral belangrijk om aan te sluiten op de standaarden die iedereen in de markt gewend is. Delen mensen hun bestanden in Office, of via Google? En welke sneltoetsen gebruiken ze? We sluiten zoveel mogelijk aan op deze standaarden. Hoe beter we dat doen, hoe makkelijker klanten met het systeem werken.”
“We krijgen nu een klantwaardering van 8,7. Daar zijn we ontzettend trots op, maar onze tool is nog niet af. We blijven ontwikkelen, want de vragen vanuit de markt blijven veranderen. En wij veranderen zeker mee.”