Platform voor de tuin- en groenprofessional
Groenonderhoud stadsparken Amsterdam
De voertuigen zijn erg zuinig.

Groenonderhoud stadsparken Amsterdam

‘De elektrische voertuigen bevallen ons uitstekend’

De elektrische voertuigen van de Friese fabrikant Frisian Motors worden vaak ingezet in de groensector. Ook de gemeente Amsterdam schafte er recent drie aan voor het onderhoud van verschillende parken. Jeroen Favot is coördinator groen Amsterdam-Zuid en erg tevreden over de voertuigen. ‘Het is de bedoeling dat ze straks in alle stadsdelen rondrijden.’

De elektrische voertuigen van Frisian zijn ideaal voor het onderhoud van openbaar groen.

“Met een team van twintig mensen onderhouden wij de stadsparken van Amsterdam: het Vondelpark, het Sarphatipark, het Amstelpark, het Beatrixpark, het Martin Luther Kingpark en het Gijsbrecht van Aemstelpark.” Op een beurs reed Favot al eens op verschillende elektrische voertuigen en toen sprong die van Frisian Motors, met de merknaam Leffert, er al positief uit. Toen later de bestaande elektrische voertuigen van het stadsdeel aan vervanging toe waren, koos de gemeente voor deze voertuigen. Er zijn er inmiddels zeven van in gebruik: zes tweezitters en een vierzitters.

Favot: “We gebruiken ze voor het groenonderhoud in de parken. Alleen al in het Vondelpark komen zo’n 40.000 mensen per dag, dan is het wel prettig dat je daar niet met een dieselvoertuig rondrijdt. En het verlaagt natuurlijk de CO2-uitstoot.” De voertuigen worden voornamelijk ingezet voor het vervoer van mensen en machines in de parken. De voertuigen werden geleverd door een Leffert-dealer uit de buurt. “Dat is handig, want als er iets aan de hand mee zou zijn, kunnen ze hier binnen een half uur zijn. Deze dealer levert ons wel vaker materieel als dat binnen een aanbesteding valt.” 

Er zijn veel verschillende opties mogelijk.

Weinig stroomverbruik

De gebruikers zijn erg tevreden over de voertuigen. “Ze bevallen ons uitstekend. Ik heb zelfs een collega die er in eerste instantie niet in wilde rijden omdat hij een klein golfkarretje gewend was, en die er nu hartstikke blij mee is. Ze verbruiken weinig stroom, dus we hoeven ze ook maar eens in de twee dagen op te laden. Je kunt op een volle accu zo’n zeventig kilometer rijden en wij rijden vooral korte afstanden.” Nadelen van de voertuigen kan Favot niet noemen. Of het moet zijn dat er vanuit kostenoogpunt is gekozen voor een cabine waarvan de ramen niet open kunnen. “Maar dat is geen probleem, want als het te warm wordt in de zomer, kunnen we de deur er zo uithalen. Dat kan ook prima, want er zitten gordels in.”

Goede prestaties, handig en functioneel

Qua opties koos de gemeente ervoor op sommige voertuigen een lier te plaatsen. Bijvoorbeeld om boompjes om te trekken of spullen uit het water te halen. Daarnaast zijn ze alle zeven voorzien van grasbanden om schade aan het gras te voorkomen en zit er een kachel in. Ook hebben ze een bijpassende aanhanger, waarmee ook gestort kan worden. “We hebben puur gekeken naar de prestaties van de voertuigen en wat handig en functioneel is in het werk. Wij waren de eerste regio van Amsterdam die ze kreeg, maar het is de bedoeling dat straks in alle stadsdelen deze voertuigen rondrijden. Ik verwacht dat ze wel een jaar of tien meegaan. Ik probeer mijn mensen ook duidelijk te maken dat ze er net zo mee om moeten gaan als met hun eigen auto. In een net en schoon voertuig stap je toch wat prettiger in.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details